Pripomienky k strategickému dokumentu

Ing. Vladimír Mosný, PhD, Slovenská asociácia životného prostredia, Povraznícka č. 8, 811 05 Bratislava,
Pripomienky k strategickému dokumentu
„Plán rozvoja vodovodov a verejných kanalizácií pre územie SR na roky 2021 – 2027“ – stanovisko
Slovenská asociácia životného prostredia (ďalej len „SASŽP“) v rámci pripomienkového
konania si uplatňuje právo verejnosti sa vyjadriť k tomuto dokumentu.
No úvodom musíme konštatovať, že dokument, tak ako je vypracovaný, je spracovaný nie pre Slovenskú republiku
a jej občanov, ale pre spoločnosti spravujúce a vlastniace kanalizačné
(stokové) siete a vodovody.
Je to pokračovanie iracionálnej investičnej politiky bez údajovej základne prevádzky, jej ekonomiky a dopadov a zhoršovaní životného prostredia a to hlavne vodných tokov ako recipientov stokových sietí.
Je to pokračovanie ich politiky investičných zámerov s negatívnymi dopadmi na
vodné útvary povrchových a aj podzemných vôd.
V zákonnej lehote podávame k zverejnenému dokumentu a k doplňujúcim
informáciám, získaným v rámci konzultácie, nasledovné pripomienky:
Námietka týkajúca sa určenia príslušného orgánu – zásadná pripomienka
Dňa 23.03.2020 bolo v Informačnom systéme EIA/SEA www.enviroportal.sk/…eia
zverejnené oznámenie o posudzovaní strategického dokumentu „Plán rozvoja vodovodov a verejných kanalizácií pre územie SR na roky 2021 – 2027“ podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov naživotné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Týmto posudzovaním bol Ministerstvom životného prostredia SR
poverený OÚ v Banskej Bystrici.
Plán rozvoja verejných vodovodov a verejných kanalizácií pre územie SR na roky 2021  je strategický dokument pre SR, ktorý stanovuje nielen investičné zámery, ale aj zmeny a to kvalitatívne, ktoré by sa týmito opatrenia mali odraziť v životnom prostredí. Z týchto dôvodov nie je jasné, prečo takýto významný
dokument bol predkladaný a spracovávaný na OÚ v Banskej Bystrici a nie na orgáne, ktorý zodpovedá za tento dokument a to MŽP SR, ktorý ho predkladá na schválenie vláde SR. Je to nie jasné predkladanie dokumentov
hlavne pre verejnosť s pochybnosťami o dobrých úmysloch pri spracovávaní.
2.  Námietka
týkajúca zhodnotenia podkladov a východiskového stavu strategického
dokumentu – zásadná pripomienka
Pre vypracovanie strategického dokumentu sú východiskové podklady.
Stokové siete – kanalizačné siete sú na Slovensku rozdelené na jednotné a delené kanalizácie. Tieto vodné stavby v zmysle vodného zákona a EÚ smernice
o vode sú definované základnými prevádzkovými parametrami, ktoré sú
zakotvené v právoplatných vodoprávnych povoleniach.
V celom dokumente nie je uvedené, koľko bolo na Slovensku vydaných právoplatných vodoprávnych povolení za posledné obdobie 2016-2021, koľko bolo vybudovaných splaškových a dažďových kanalizácií, aké sú kvantitatívne parametre, ktoré sú
zo zákona monitorované a spracovávané v štátnej vodohospodárskej
bilancii SHMÚ a na koniec aká je účinnosť ČOV, keď dažďové vody sú
odvádzané v jednotnej kanalizácii . Dnes sa všeobecne vie, že od zavedenia
poplatkov za odvádzanie dažďových vôd občania platia poplatky, ale nedošlo
k rozvoju a nárastu delenej kanalizácie a to splaškovej a ani
dažďovej. Došlo však k navýšeniu kapacity jednotnej kanalizácie. Tento
stav má za následok pri zvyšujúcej sa urbanizácii krajiny nízku účinnosť ČOV
(maximálne prietoky sú odvádzané obtokom a nie sú prečisťované v ČOV)
a zvyšujúce sa znečisťovanie vodných tokov pri ignorancii úradmi zákonne
daných zmiešavacích rovníc v projektových dokumentáciách.
Táto údajová základňa mala byť podkladom pre rozhodovaciu základnú koncepciu rozvoja
stokových sietí.
3. Námietka k obsahu strategického dokumentu – zásadná pripomienka
Zverejnené oznámenie o strategickom dokumente neobsahuje zhodnotenie plánu rozvoja
vodovodov a kanalizácií za rok 2016-2021 s dopadom na vodné útvary
povrchových a podzemných vôd na Slovensku. Nie sú parametricky zhodnotené kvantitatívne a kvalitatívne charakteristiky monitorované z ČOV, hoci tieto parametre sú zákonne monitorované, ako aj vodoprávne povolenia, ktoré má  verejnosť
právo poznať, nakoľko sú zložkou ich životného prostredia a Ministerstvo
životného prostredia SR je výkonom štátnej správy povinné ich zverejňovať. Toto právo je dané Ústavou SR a medzinárodnými zmluvami.
4. Pripomienka k časti 3 Analýza súčasného stavu v odvádzaní a čistení
odpadových vôd – zásadná pripomienka
Zverejnená tabuľka č. 1 je zavádzajúca nakoľko z údajov o vypúšťaných
a prečistených odpadových vodách by vyplývala 100a pre celé Slovensko % účinnosť čistiarni odpadových vôd. No to je svetový unikát v čistení odpadových vôd na svete a potom je nutné všetky odľahčovacie komory zrušiť. Tu žiadame zverejniť skutočné údaje o prečistených vodách a aké množstvá obchádzajú prečisťovanie odľahčovacími komorami podľa ČOV čo je dané zákonom
a právoplatnými vodoprávnymi povoleniami. Údaje SHMÚ sú nepravdivé.
5.  Pripomienka k časti 3.2 Analýza súčasného stavu v odvádzaní a čistení
odpadových vôd – zásadná pripomienka
Na strane 14 je uvedená Tabuľka č. 2, kde je uvedený počet novovybudovaných
čistiarni odpadových vôd , ktorý od roku 2004 do roku 2018 vzrástol z 440 na705, čo je nárast o 60 %. Tieto investície však v tabuľke nedefinujú aký
je efekt na životné prostredie v recipientoch – vodných tokoch, či boli
vybudované a rozširované jednotné kanalizácie, alebo delené kanalizácie.
Je zrejmé, že sa budovali pre zlepšenie životného prostredia občanov SR
a nie pre čerpanie investícii.
Nie je jasné ani kvantitatívne delenie splaškových a dažďových kanalizácii
napojených na čistiarne odpadových vôd a prietokové členenie
v odľahčovacích komorách. Toto spôsobuje znečisťovanie vodných tokov na úkor investícii a podielu občanov na tomto procese financovania.
6. Pripomienky k časti 3 Hlavné ciele vodovodov
a kanalizácií – pripomienka je zásadná Prvé dva body cieľov VVaVK 2021 – 2027 v znení:
– spracovať aktuálnu analýzu súčasného stavu demografie obyvateľstva na Slovensku a jeho vývoja, percentuálne zhodnotenie a jeho odhad na ďalšie plánovacie obdobie zásobovania pitnou vodou a vývoj špecifickej potreby vody na obyvateľa s súvislosti s ekonomikou v jednotlivých regiónoch a potrebou,
–       zadefinovaťproporcionálny systém odvádzania splaškových a dažďových vôd s dopadom na efektivitu čistiarni odpadových vôd a kvalitu vôd recipientov
a vodných útvarov,
– sumarizovať legislatívne požiadavky EÚ a SR ako aj súvisiace koncepčné materiály SR ovplyvňujúce ciele strategických materiálov s Ústavou SR,
považujeme za východiskové podklady pre ich vypracovanie a nie ciele navrhovaných investičných plánov.
Pre jednotlivé časti strategického materiálu žiadame uviesť konkrétne ciele vyjadrené v merateľných ukazovateľoch
–    vo verejných vodovodoch zvýšenie percenta
zásobovania obyvateľov SR z vodovodov, uvedenie špecifickej potreby a jej dlhodobú tendenciu, stanoviť výrobu pitnej vody s porovnaním na vybudované vodné zdroje s percentom ich využitia,
–  odkanalizovanie splaškových vôd a aj
dažďových vôd, ich percentuálne vyjadrenie v jednotnej a delenej
kanalizácii, účinnosť čistiarní odpadových vôd, jej tendencia
– zverejnenie strát vo vodovodnej a kanalizačnej sieti a postupné ich znižovanie s cenovými kompenzáciami pre obyvateľstvo.
– spresniť štátnu vodnú bilanciu ako kvantitatívnu, tak aj kvalitatívnu podľa skutočných odberov a vypúšťaní odpadových vôd v zmysle právoplatných vodoprávnych povolení a meraní v zmysle o meraniach.
7. Pripomienky k časti 4.5 Predpokladané náklady na realizáciu rozvoja verejných vodovodov – pripomienka je zásadná
V tejto časti je plánovaná investičná akcia na VN Tichý potok, kde nie je stanovený účel tejto vodnej stavby, ale
pravdepodobne na zabezpečenie výroby pitnej vody. Je prekvapujúce, že tento
zámer je v rozpore s vládnym programom vládz SR a nedefinovaním
dôvodu, prečo sa s protipovodňovej ochrany – čo bol historicky daný účel
tejto stavby sa stal účel pre zdroj pitnej vody pre existujúce alebo
novopostavené vodovody bez údajov z akého dôvodu.
Stanovisko:
Na základe vyššie uvedených pripomienok a nedostatkov
vyplývajúcich z platných zákonov konštatujeme, že zverejnený dokument
neobsahuje komplexný návrh Plánu verejných vodovodov a verejných
kanalizácií pre územie SR na roky 2021 – 2027 a nedefinuje a nerieši
problémy kanalizácií a verejných vodovodov.
Plán verejných vodovodov a verejných
kanalizácií obsahuje iba investičný zámer čerpania finančných zdrojov na vodné stavby, nezdokladované a nepodložené východiskovými údajmi, opierajúce sa o  požiadavky skupiny investorov a správcov bez riešenia problémov vodovodov a kanalizácií pre
Slovenskú republiku a jej občanov s dôrazom na kvalitu životného
prostredia danú ústavou SR.

S pozdravom Ing.Vladimír Mosný, PhD

Slovenská Asociácia Životného Prostredia